47ми Конгрес на БСП заседание на 16 октомври 2010г.

< Предишната тема | Следващата тема > 
Автор Съобщение
admin
Site Admin


Регистриран на: 01 Jan 1970
Мнения: 52

МнениеПуснато на: Tue Oct 26, 2010 6:00 pm    Заглавие: 47ми Конгрес на БСП заседание на 16 октомври 2010г. Отговорете с цитат
ДОКЛАД
на председателя на НС на БСП Сергей Станишев
на заседанието на 47-ия конгрес на БСП
16 октомври 2010г.


Другарки и другари делегати,
Уважаеми гости,
Два са въпросите, които следва да обсъдим - Левият проект „България 2020 - европейска социална държава" и задачите на партията във връзка с подготовката на президентските и местните избори догодина. Позицията на Националния съвет е отразена в предоставените ви материали заедно с проектите за решения.
Двата документа са неразривно свързани, защото единият очертава целта на нашата политика, а другият изисква реализацията й да започне колкото е възможно по-бързо. Евентуална победа на изборите през следващата година ще ни отвори възможност да претворим всички наши виждания и намерения в годините до края на десетилетието.
Има и въпроси, които само на пръв поглед са извън дневния ред. На тях ще се спра отделно.

Какво се случи в страната след предишното заседание на конгреса?
Извън всяко съмнение е, че има промяна - промяна в нагласите и към управляващите, и към социалистическата партия. Главният двигател на промяната е очевидният за все повече граждани управленски провал на ГЕРБ и растящото недоволство от провежданата политика, особено икономическата и социалната. Нямаме основание все още да направим извода, че недоволството от политиката на ГЕРБ се трансформира в позитивни очаквания към нас. През изминалата година обаче успяхме да върнем доверието на онези, които ни подкрепиха на парламентарните избори, и вече се наблюдава бавно отваряне на партията към нови кръгове и социални прослойки.
Подозрението към БСП като партия, която не знае и не може да управлява, отпадна още по време на нашия мандат. Сравненията между онова, което правихме ние, и това, което се върши сега, са в наша полза. Започва да избледнява и манипулативно формираният образ на БСП като крадлива партия на фона на зачестилите корупционни и лобистки скандали с министри, депутати и местни активисти на ГЕРБ.
Има и друга промяна. Преди година бяхме в пълна изолация, срещу нас в парламента стоеше монолитно, почти конституционно мнозинство от партии в широка палитра - от десния център до крайно дясно. Днес мнозинството се пропуква все по-често по различни важни политически въпроси. Партия ГЕРБ става все по-самотна в действията и намеренията си. Рано е да се говори за политическа криза, но първите , струва ми се, са налице.
Ние не потриваме със задоволство ръце заради провала на ГЕРБ, защото последствията са изключително тежки за гражданите, за цели социални групи и професионални съсловия за перспективата на страната. Това е главната причина да поискаме правителството на Борисов да слезе от сцената предсрочно, но няма как да привлечем на наша страна мнозинството от избирателите, ако не обявим алтернативното си виждане за политиката и не се подготвим добре и в кратки срокове за предстоящите избори. Възможно е бързината на процесите да ни изненада и изборите да се случат и преди законовия срок.

Другарки и другари,
Повече от година правителството компенсираше своята управленска немощ с екстравагантни пиар изяви на министър-председателя и показни арести на един от неговите заместници, които все повече прерастват в нелепи оправдателни дела. Другият му заместник, който фактически управлява държавата, пък се прослави с няколко обявления за края на кризата, а тя, по всичко личи, се задълбочава и като че ли тепърва навлиза в дълбочина у нас и се превръща в тежка социална криза.
Лекари се борят за финансиране на ниво 2008 г., учители настояват за финансиране на ниво 2009 г., професори се молят да им пуснат парното, за да учат студентите, театри и читалища затварят врати след надвековно съществуване. Синдикатите се готвят да протестират, за да не орежат права и придобивки, извоювани още преди началото на прехода - отпуски, пенсии, социални помощи, и да не се прави една авантюристична „реформа".
Българската стопанска камара регистрира 18-процентно увеличение на сивия сектор за последната година. Приходите са с два милиарда по-малко от 2009 г., когато беше най-острата фаза на кризата И няма никакво разумно обяснение защо - при толкова арести, при толкова вертолетни полети, зейна тази яма, теглеща страната надолу. Има две обяснения - или крадат, или са тотално неспособни да си вършат работата.
Според индекса на фондация „Херитидж" и „Уолстрийт джърнъл" за икономическа свобода през 2010 г. България от 56-то е паднала на 75-то място. Делът на трайно обезкуражените и безработните сред работоспособното население е увеличен до близо 17%.
Накратко - очаквахме да става все по-зле, но става все по-безнадеждно.
„Непоносимото" наследство на Тройната коалиция във вид на 8 милиарда и двеста милиона лева се оказа добре дошло за Борисов, за да компенсира драстичния спад на приходите, но накрая пак изкара бюджета на дефицит. Че се опитаха и да излъжат Брюксел. И още не ни се е разминала възможната санкция.
Европа прави „Стратегия 2020". ГЕРБ прави стратегия „Ново двайсет" - днес за утре, а често и днес за днес! През февруари излизаме от кризата, през март - пак излизаме, през април - за трети път излизаме. Оттогава - мълчание, май няма да излизаме, а ще влизаме. След лятото ненадейно пак ни обещаха да излезем, след това прогнозата е - до Димитровден най-късно. Чакаме с нетърпение следващата прогноза, която може би ще бъде - на куково лято!
„Днес приватизираме, на другия ден национализираме. Ще сваляме ДДС. Не, ще го вдигаме. Щом земеделските стопани ще протестират, режем от учителите и даваме на земеделците, за да няма протест. Лекарите ще стачкуват - на ви всичко, което искате. Но пък прибираме резерва на Здравната каса за други нужди. Ще сваляме осигурителната вноска, ще я вдигаме, не - все пак ще я свалим, не, ще я вдигнем, но по-малко. Ще вдигаме възрастта за пенсиониране - но, моля ви се, няма такова нещо. В крайна сметка може и да я вдигнем, но не сега."
По-безхарактерно правителство България не е имала. Управлението на ГЕРБ се превърна в анекдот. И щеше да е смешно и забавно, ако не беше толкова страшно като последици за страната и за хората.
Преди време Борисов взе да се оправдава, че в някакви чекмеджета намерил наследени задължения за няколко милиарда необезпечени договори, заради което прекрати плащанията към бизнеса. Документални следи за такива задължения така и не се намериха, но на бизнеса наистина не платиха. Затова работодатели се видяха принудени да съкращават работни места, а някои производства или прекратиха дейността си, или се изнесоха от България. Създаде се гигантска, лавинообразна верига от вътрешна задлъжнялост и нея я генерира българската държава!
Изявлението на премиера, че „преди да се напълнят хладилниците на хората, трябва онези, които са ги изпразнили, да влязат в затвора", послужи като аргумент за увеличението на бюджета на МВР и засилване на полицейските репресии. Не само че никой не влезе в затвора, но хладилниците действително се опразниха.
Сега е вдигнат мерникът на съдебната система. В ход са и се реализират законодателни инициативи, които целят да направят съда по-удобен за политическите нужди на правителството. Трескаво се търсят нови виновници и нови оправдания, тъй като старите очевидно се изтъркаха.
Парламентът е напълно обезличен, но кой дава пример с личното си отношение към върховния орган на властта в Република България? Премиерът нарече народните представители безделници, а при вота на недоверие заедно с министрите си демонстративно и безпрецедентно не удостои със своето „височайше" присъствие пленарната зала. Това не се е случвало за 130-годишната история на Народното събрание, но за последните 20 години - със сигурност.
Противно на декларациите, че държавността се укрепва, тя фактически се разгражда. А може би се подготвя да се трансформира в нещо друго.
Чуйте само какво е казал премиерът на заседание на Министерския съвет съвсем наскоро, през тази седмица: „Хората ги е страх от две неща: едни, които са религиозни, ги е страх от бога, тези, които не са, ги е страх от затвора. Така че ние трябва да направим всичко възможно това да е факт. Каквото искат да говорят - полицейска държава, едноличен режим - напротив, точно това е, което хората искат". Всъщност това ли искат българите?
Няма смисъл да коментирам казаното, но ако по този начин се проправя почвата за бъдеще, което очаква нацията, би трябвало да спрем да наричаме управлението на ГЕРБ нелепо и некомпетентно, а да го възприемаме като изключително опасно за държавата, демократичния и правовия ред, гражданските свободи и права.

Другарки и другари,
Какви са очакванията от решенията, знаците, посланието от днешното заседание на конгреса?
Очаквания има. Ако нямаше, нямаше да прочетем всички тези медийни пророчества, които предварително определиха настоящия конгрес като безсмислен, скучен, провален, нафталинен и прочее. В общия хор за жалост по традиция участват и наши другари. Едни и същи, които преди месеци ни упрекваха, че мълчим, сега ни обвиняват, че сме се превърнали в креслива опозиция.
Ха сега, няма угодия! Какво да правим - да мълчим или да говорим? Напомня за вица: „Защо си с шапка, що си без шапка..."
От година и половина насам ни погребват, впрочем за кой ли път, пращат ни в миналото, но непрекъснато и неизменно се занимават с нас. Съветват ни какво да правим и какво да не правим, с кого да се съюзяваме, кого да подкрепяме и кого не. Някакви екземпляри, уж наши бивши или настоящи членове, гастролират по вестниците и обясняват, че партията се е отдалечила от хората, че е виновна за кризата, която ги принудила да слязат от самолетите, че президентската партия нямала нужда от БСП и щяла да се прави като нова лява алтернатива. Уважаван колега от Изпълнителното бюро онези дни коментира, че това са все същите хора, които години наред седят по офиси и канцеларии, беседват си, създават сценки и етюди на гърба на партията и конструират конструкции. Искам да попитам - докога ще го търпим?
Другарки и другари,
Резултатът от изборите догодина ще изиграе ключова роля за начина и скоростта, с която ще се развиват процесите в България, не само политическите, а и икономическите, социалните, научните, културните...
Има два варианта. Единият, нашият - е ясен. Не защото сме го написали в документи, които ще обсъждаме и днес на конгреса, а защото гражданите, включително и онези, които никога не са ни подкрепяли и навярно никога няма да ни подкрепят, са наясно какво е съответствието между това, което декларираме като намерение, и онова, което правим.
Вторият е вариантът на ГЕРБ, който е съвършено неясен. Той не беше ясен и миналата година, когато ГЕРБ спечели, но избирателите нямаха настройка да гласуват заради програма или управленски намерения. Затова и такива не бяха обявени от ГЕРБ. Ние обаче трябва да обясним на хората между какво и какво ще избират и ясно да им покажем какво ще се случи, ако бъде оставена ГЕРБ да продължи да управлява държавата. Не само държавата, а и общините, съдебната система, президентската институция.
Ако съдим само по наблюдаваните от година и половина плачевни резултати, следва най-напред да се запитаме това просто некомпетентност ли е, хаос или добре пресметнат и организиран план за разчистване на пътя към нов конституционен ред и обществено устройство? Честно казано, през последните месеци у мен се затвърждава убеждението, че никакъв хаос не е, а е обмислен политически план.
Какви са видимите резултати досега от управлението на ГЕРБ? - Икономически срив, увеличение на бедността и безработицата, обезлюдяване на множество общини. И тук искам да направя специален акцент, защото регионалната политика е изключително важна за България в дългосрочен план.
Да вземем за пример малките общини и селските райони. Какво се прави там? Забелязвате ли, че всички ресурси, инвестиционни, в държавата се изсипват в големи проекти,действително от национално значение, но тотално се неглижира местната инфраструктра, особено в средните и малките общини? Съкращават се бюджетите, закриват се болници, училища, читалища, влиятелни институции. Вследствие на това расте безработицата и бедността, засилва се миграцията на населението към големите градове, земеделските земи и имотите се продават на безценица. Освобождава се територия за навлизане на едри земеделци и други заинтересувани предприемачески кръгове.
Наши експерти пресметнаха приблизително, че ако провежданата сега политика продължи през следващите две петилетки, до 2020 г. близо две трети от населението на страната ще обитава големите пренаселени градове, като половината от него ще бъде концентрирана в 4-5 мегаполиса за нашите мащаби.
Към кои от големите градове ще се насочва миграцията?
Много е просто - към онези, в които не се закриват театри и културни учреждения, в които бюджетът участва с капиталови инвестиции за модернизиране на здравните и образователните заведения, в които има повече и по-високо платена работа, уредена с нагласени обществени поръчки от централната власт.
Само за последната година и половина, откакто ГЕРБ е на власт, селското население намаля с 3 процента, населението на малките градове с 4 процента, населението на едни областни центрове с 6 процента за сметка на увеличението на населението на други.
Почти навсякъде в обезлюдяваните населени места в местни медии се прокрадват нови имена на местни тартори и феодали и по правило от публикациите е видно, че става дума или за официални активисти на ГЕРБ, или за лица, свързани с ГЕРБ - спонсори, роднини, бивши съдружници.
На тази основа още отсега можем да начертаем картата на бъдещите изборни успехи на ГЕРБ, ако някой не попречи на този план. И, помнете ми думата, ще видите по какъв драматичен и дивашки начин ще протече изборната кампания на тези места, какви ресурси ще бъдат хвърлени - и финансови, и административни, и репресивни.
Никак не е случайно, че през миналата година, през месеците на най-големия медиен комфорт и прилив на доверие към ГЕРБ, премиерът поиска втори мандат. Далеч преди края на първия, при това заяви, че му трябва най-малко още един мандат, значи може и повече.
Ако дадем право на Борисов да обяснява факта, че недоверието към ГЕРБ расте, си представям, че би казал „народът не оправда доверието ми". Низовият функционер на ГЕРБ разчита ситуацията другояче - няма време, трябва да се бърза. Да се бърза - знаете за какво.
Скандалите - било за конфликт на интереси, било за корупция, било за облагодетелстване, било за дерибействане на местни гербаджийски босове, вървят един след друг. Още не сме се отърсили от шока с Желева, гръмва Нанев. Таман се укроти работата, лъсва личният лекар Иванов с известния прякор. Аха, да го забравим - Ана-Мария. Ана-Мария още не е изстинала, Дянков - потенциален подсъдим. Преди още Дянков да е прекрачил съда, на Цветанов му търсят един милион евро, от последните дни.
Нали ние сме били корумпирани, нали ние сме все дежурните престъпници!? В момент, в който ни прожектират снимки от хеликоптери, научаваме, че човекът-рейтинг, кандидатът за президент на ГЕРБ като потенциал, се сдобил по неизвестен начин за една година с близо седем имота в престижни столични райони - само за година, само докато бил на бюджетна заплата като заместник-кмет. И те били честни и неподкупни! Работата им не вървяла, защото ние сме ги ограбили! Хайде, моля ви се с тези приказки!
Защо говоря подробно на тази тема?
Едната причина е, че това е потенциално може би най-сериозната правителствена криза от началото на мандата на ГЕРБ като морален ущърб. Истинската причина обаче е да охарактеризирам образа на нашия политически противник - амбициозен, арогантен и безскрупулен. Трябва изключително сериозно да възприемаме всяко негово намерение, цел или план за действие, защото е ясно, че средствата няма да бъдат подбирани.

Другарки и другари,
Казаното дотук поставя извънредни отговорности пред БСП. Не става дума да се спечелят поредни местни избори. Печелили сме, губили сме, България е вървяла по консенсусния път на модернизацията и европейска интеграция, на икономически и социални реформи, дори и когато управлението е било дясно.
Сега залогът е друг - съдбовен. Повтарям - съдбовен. Някои колеги го наричат „цивилизационен" и съм склонен да се съглася с тях. Само БСП измежду демократичните партии е потенциално способна да спре напъна на ГЕРБ към овладяване на всички власти и всички механизми за контрол над властите, над гражданското общество, над интелекта, културния потенциал и свободния дух на нацията.
Предстои ни изключително тежка битка. Ако подходим към нея, както много често правим в последните години - с караници помежду си, с вадене от нашите среди на две, че и повече алтернативни кандидатури, с разпиляване на гласовете вляво, с пасуване на обидени или недоволни от мястото в листите. Ще се провалим и това няма да ни бъде простено.
Да, за предстоящите избори следва да говорим като за цивилизационен избор, защото изборът на България няма да е просто между ГЕРБ и БСП, а ще е за нещо много по-важно и може би завинаги, или най-малкото за дълъг период от време.
Има още два въпроса. Първо, каква е платформата на партията, която ще обявим като алтернатива на политиката на ГЕРБ? И второ, какво е организационното състояние на партията и каква е нейната готовност за успешно участие в предстоящата изборна битка?

Основният документ на конгреса „България 2020" преследва една цел. Няма да я повтарям, но искам отново концентрирано да прозвучат нашите най-важни алтернативи.
Време е отново да се върнем към проблемите на обикновения човек, да продължим нашия поход срещу бедността.
Ще гарантираме достъпа на всички граждани до лечение. Управляващите непрекъснато говорят за някаква реформа, а всъщност целта им е единствено да се бръкне дълбоко в джоба на пациента. Дали става дума за „доплащане" или за плащане, на масата или под масата, няма голямо значение. За нас има една форма на здравеопазване: солидарната! При нея българинът се осигурява и лечението му се поема солидарно от всички осигурени! Раждането, боледуването и дори смъртта не могат да бъдат пазар. Здравеопазването не е търговска дейност!
Без съмнение, водещ приоритет трябва да бъде образованието и науката, защото това е бъдещето на страната. И с огромна тревога виждаме това, което става именно в тази сфера, защото там се нанасят удари целенасочено, чрез финансовата политика и примката, която се затяга около висшите учебни заведения, Академията на науките и ние сме длъжни ясно да покажем, че има различен подход и различен път в тази ключова за бъдещето на страната сфера.

Винаги сме били и сме за справедлива пенсионна система, което нашето управление доказа. Абсурдно е хората да работят почти докато умрат. Ако сегашното управление си позволи да удължи стажа - ние ще променим тези неща, ако спечелим доверието на българите.
Една от лъжите на ГЕРБ беше, че ще осигури средноевропейски доходи на българите. Виждаме как го прави - замрази заплатите и пенсиите, при това не само за минал период, не само за тази година - до 2013 г.! Всъщност ГЕРБ непрекъснато намалява доходите на хората. Само искам да припомня - нашето правителство почти удвои пенсиите и увеличи заплатите с 80%. Тук добавям и отпуските по майчинство, детските, правото на втория родител за гледане на дете и т.н.

Другарки и другари,
Влизаме в предизборен период. Залогът е висок, задачата трудна, противникът не бива да бъде подценяван, времето не е много. Каква е готовността на партията?
Трябва да си дадем сметка, че образът на партията, макар и да започва лека-полека да се поизчиства от лъжите и клеветите, все още се нуждае от промяна. Никой няма да ни чуе, ако не иска да ни слуша и продължава да робува на предразсъдъци и подозрения.
Искам да съм пределно ясен. Не става дума за това да поизлъскаме малко образа на партията, та да грейне. Наясно сме за грешките и за на нашето управление. Помним, че повечето българските граждани не ни повярваха и поискаха смяна на властта. Нещо повече, вадим си поуките. Аз лично не съм спрял да анализирам и моите слабости, и моите грешки, и причините за изборната загуба, но важното е да си вадим поуките и да вървим напред. Защото БСП е мъдра партия, силна партия, и е в състояние да ги извлече, да преодолее дефектите си, да превъзмогне отчаянието и унинието и да даде надежда за промяна и за развитие на хората.
Не мога да бъда по-убедителен или по-експресивен от незабравимия Дамян Дамянов, който казва:
„Когато си на дъното на пъкъла,
когато си най-тъжен и злочест,
от парещите въглени на мъката
си направи сам стълба и излез!"

Вярно е, че още не сме изкачили стълбата, но не сме и на първото стъпало. Процесът на обновление на партията няма алтернатива, но далеч не е приключил. И местните избори трябва да разглеждаме като нова възможност за това, стига да подходим с цялата отговорност, към този процес.
Какво говорят другите за нас? Аз ще подмина оценките на нашите политически и идейни противници, тъй като е ясно, че те са тенденциозни. В представата на голяма част от гражданите партията се състои предимно от пенсионери, от хора, на които времето е изтекло, които са носталгично настроени към миналото, догматично и безкритично приемат указания от партийните си ръководители.
Какво говорим сами за себе си? Различни неща и често против самите нас. В навечерието на може би най-важните избори за партията се лансират инициативи, включително и от членове на ръководството на партията, за разпускане на конгреса и насрочване на извънреден цикъл отчети и избори и редовен конгрес напролет. С мотива, който е сериозен и вярвам, искрен - да си оправим партията, пък после да се захващаме с всичко останало - държавата, изборите и прочее.
Аз съм враг на лицемерието и съм го доказвал: има ли реален дебат по даден въпрос, той трябва да се поставя открито в дневния ред на партийните органи и да се решава, както беше направено и днес. Каквато и да е волята на мнозинството обаче, трябва да й се подчиним, обаче и да работим за общото решение.
Друг дебат в партията върви по линията на оценката за нашия управленски мандат. Въпреки че това бе темата на предишното заседание на конгреса, тя периодично се повдига на заседания на Националния съвет. Такъв е случаят с плоския данък, върху който се фокусира едва ли не цялото внимание - да си признаем грешката, да кажем, че това е било идеологическо предателство и заради това сме загубили изборите.
Трети дебат е президентският проект, който бил заплаха за БСП.
Тези дни се появи още една тема - още на този конгрес да кажем кой ще бъде нашият кандидат за президент или поне да разпоредим начин и срок, по които той ще бъде номиниран.
Всички тези въпроси са с вътрешнопартиен характер, много далеч от дневния ред на хората и важните проблеми на държавата, но тормозят, вълнуват партията. По-точно ангажират вниманието на няколко хиляди души с по-активна ръководна позиция, но не толкова на редовите членове.
След като обаче тези въпроси се смятат за важни, нека да ги обсъдим. Съвсем накратко ще кажа мнението си по всеки от тях.
Според мен ще бъде груба грешка, ако сега вземем решение за прекратяване на мандата на конгреса и насрочване на пълен цикъл отчети и избори в партията. Реалистичният срок, както всички разбираме, щеше да бъде април - май. После идва лято, което едва ли ще прекрати разправиите, и те с нова сила ще избухнат при реденето на листите и кандидатите за кметове. По този начин ние ще влезем в решаващата фаза на кампанията. Без да е съвсем сигурно, мога почти уверено да твърдя, че и онези, които предлагат този вариант, много добре знаят какъв ще е крайният резултат.
За плоския данък - не бих искал да се обяснявам много, обяснявам го за пореден път и обещавам повече да не говоря на тази тема. Заблуда е според мен, че обявяването за прогресивно облагане автоматично води до това всички българи да кажат „да, това е нашата партия!" Да, БСП е лява - естествено, че за нас, социалистите, прогресивният данък е по-справедлив. Кой може да го оспори? Всяка данъчна политика обаче се провежда в реални условия и в конкретни схеми, и конкретни резултати се търсят. Когато за развитието на страната беше ключово привличане на инвестиции, нарастването на реалните доходи на голяма част от българите, изсветляване на икономиката и събирането на пари в бюджета, той бе въведен. И дава и до ден-днешен своя ефект. Защо обаче? - За да компенсира други слабости на държавата и обществото - ако щете, и неефективността на администрацията, и мудността на съдебната система, и прочее като елемент от нашата конкурентоспособност. Но едва ли - и това е записано в материалите, които са предложени, някой от нас в бъдеще вижда това като модел, към който се стремим и който ще е вечен. Важното е слабостите да бъдат компенсирани, за да може гражданите с ясно съзнание, доброволно да си плащат данъците, ако трябва да е по-високи. Те ще го направят, ако виждат доверие в държавата.
За президентския проект. Аз лично изпитвам неудобство да коментирам нещо, което не съществува в политическото пространство, а съм сигурен, че вече и президентът изпитва неудобство, че едва ли не от негово име не случайни, а познати лица, включително и наши бивши членове и партньори се изказват на тази тема, обясняват как проектът ту ще присъедини към себе си БСП, ту ще я заобиколи. Впрочем президентът каза ясно няколко неща. Първо, че до края на мандата ще действа като държавен глава. Второ, че няма да има президентска партия. Трето, че той ще подкрепя граждански инициативи, които дават идеи и предложения за управлението на страната по по-добър начин.
И ще го кажа, надявам се, ясно и категорично - без БСП е невъзможно да се направи нищо вляво. Нормално е да партнираме и с партии, и обединения, и инициативи на граждани, които споделят отрицанието на ставащото днес в страната и имат идеи за промяна. Но БСП не може да бъде нечий електорален резервоар, нито да играе по нечия свирка, нито да бъде украшение за нещо, което ще устрои група хора, които припълзяват към авторитета на президента и не си намират място в политиката, а години наред прескачат от партия в партия.
И искам да кажа още нещо. Не може да се използва от наши другари на различни нива темата за президентския проект като „Очакването на Годо" и като извинение за нищо неправене. Защото я има тази тенденция и тази нагласа. Казват - „да видим какво ще направи президентът и тогава ще се хванем за работа или тук, или там". Това е абсурд и е вредно!
Кой да бъде кандидатът ни за президент? Не мое е правото на решение, но ако конгресът желае да се нагърбва с тази задача, преди това трябва да се спази Уставът, защото ние не сме чули мнението на нашите членове и симпатизанти.
Имаше предложение по този въпрос да се проведат вътрешнопартийни избори. Аз подкрепям това предложение. Нека дадем възможност на всички основни партийни организации и членове да направят своите предложения, нека го направим и после на базата на предложенията да вземем решение.
Аз обаче не бих подкрепил това, което се подхвърля също в общественото пространство - да се направи едва ли не общ референдум на цялото опозиционно пространство, каквото и да означава това, дори технологично. Моето мнение е, че БСП трябва да реши по максимално демократичен начин и автономно този важен въпрос, и да каже и други политически партии: това е мнението н най-голямата политическа партия в България, която е алтернатива на ГЕРБ. Защото той касае лицето, образа и самочувствието, ако щете, на партията, а всяка подкрепа за нашия кандидат е желана и добре дошла.
Изборът на президент е битка за идентичност в много голяма степен. Нашият кандидат трябва да бъде кандидат на БСП преди всичко, без да се затварят врати и мостове към други хора, които биха го подкрепили и като личност, и като политика.
Убеден съм обаче, че този механизъм не може автоматично да бъде прехвърлен към местните избори, към нашето номиниране на кандидати за кметовете, още по-малко за листите. Защото навсякъде има своята специфика. Водещо следва да бъде убеждението, че там, където кандидатът е безспорен обществен фаворит, той трябва да бъде кандидат на БСП. Това обаче на много места е невъзможно, на някои места фаворитите са от други партии или безпартийни. Тоест кандидат, издигнат от Инициативен комитет и подкрепен широко от коалиции или сдружение, дори когато е наш член, може да се окаже по-успешна като формула.
Разбира се, всеки кандидат за кмет и съветник трябва да бъде внимателно преценяван по ясни критерии - избираемост - на първо място, авторитет в местната общност, човешка почтеност и политическа коректност. Защото никой няма да ни повярва само на базата на политически алтернативи, важни са носителите на тези алтернативи, доверието в тях от гражданите.
И пак повтарям, не можем да си позволим на тези избори да подходим формално и да се скараме помежду си вътре заради краткосрочни вътрешнопартийни интереси кой ще бъде кандидат. Трябва да търсим най-печелившите.
Няма смисъл да повтарям всичко това пред делегатите на конгреса, защото упражнението сме го правили не един и два пъти. Предвид важността обаче на предстоящите местни избори искам да подчертая следното - трябва да се носи отговорност - лична и колективна, и от партийни органи, когато личните амбиции и интереси бъдат поставени над целта, когато заради това, в нарушение на партийната дисциплина, неподчинявайки се на взетото решение, тръгват с алтернативни кандидатури или възприемат тактиката на бойкот на нашите кандидати.
Практиката от нашите многобройни участия в местни избори показва, че това, което сами си направим, никой от нашите противници не може да ни го направи. Винаги е било грешка, че почти никой не понесе отговорност за такова поведение, ще бъде грешка, ако го повторим и сега. И за да стане, предлагам конгресът да даде ясен знак, че, грубо казано, този път няма да има милост, за да се сме наясно още отсега.
Нямам намерение да говоря дълго за задачите на изборите, защото те са ясни отдавна на цялата партия. Отделих повече внимание на значението на изборите, за да стане пределно ясно колко важна е мобилизацията на партията. И изборите ще бъдат сложни и поради друга причина, защото съвпадат президентски и местни избори. Президентските ще окажат влияние на местните в голяма степен. Ще бъде труден и политически, и технологично процес.
Има обаче още един въпрос - за самочувствието на кадрите, в някои случаи и за страха. Вярно е, че ГЕРБ полага систематични усилия да насади масов страх - страх от загуба на работа, страх от преследване, страх от какво ли не - от клевети, от това, че и имената на наши кандидати ще бъдат омаскарени несправедливо, но ще бъде факт.
Вижте, как да го кажа, ГЕРБ на това разчитат. Ще има произвол, ще има манипулации, ще има груб натиск, ще има и купуване на гласове, и фалшифициране. Всичко това обаче може да стане, само ако ни е страх. Но, както се казва, който го е страх от Борисов, да не влиза в гората! Нали така?!
Искам категорично да заявя, че с всички средства - от политически действия до сезиране на международни партньори и институции, ще се противопоставим на клеветнически манипулативни кампании. Няма да допуснем и приемем подчиняване на изборното законодателство на интересите на ГЕРБ, използване на държавния ресурс за избори и опорочаване и фалшифициране на резултата.
Трябва да засилим нашата опозиционност, повсеместния натиск срещу властта на ГЕРБ по всяка тема и във всяко населено място. Не трябва да им даваме нито миг спокойствие. Това не може да стане, ако опозицията се олицетворява единствено от парламентарната група или председателя на Националния съвет на БСП и Изпълнителното бюро. Не е достатъчно като маса, като натрупване, като говорене.
Разбира се, виждате промяната и в парламентарната група - има значително повече хъс за работа, за опозиционна работа, повече разкрепостеност, повече смисъл. Но все още понякога не бием фокусирано и мога да кажа, че използваме капацитета на групата сигурно на една втора, но с нея не се изчерпва нашият позиционен потенциал по никакъв начин.
Имам даже конкретна идея: ще предложа специален щаб, нещо като комитет по безобразията на ГЕРБ. А всеки един от вас знае поне няколко. Всеки партиен член, всяка партийна организация трябва да се стараят непрекъснато да изпращат сигнали за злоупотреби, далавери, съмнителни сделки, ако ще и слухове, и предавани от уста на уста за активисти на ГЕРБ или за фирми и лица, за които има съмнение, че са свързани с ГЕРБ. Мога да обещая, че след проверка на всеки сигнал случаите ще звучат от нашите редовни брифинги - в София и областните градове, а най-драстичните - от трибуната на Народното събрание. Ние сме убедени, че лобистките практики, то това не е лобистка практика, това е директно навлизане дори на бизнеса в политиката и управляване на политиката, роднинските назначения, нагласените обществени поръчки за приближени форми, корупцията и другите злоупотреби с власт са масово явление в средите на ГЕРБ. Но трябва да убедим в това и гражданите на България, защото още не се вижда това. Струва ми се, тук има известен грях и на средствата за масово осведомяване.
Другарки и другари,
Връщам се към това, с което започнах и което предстои да обсъдим на настоящото заседание на конгреса - Стратегията „България 2020 - европейска социална държава". Мнозина ще кажат - държава е в хаос, кризата пречупва съдби, гледаме как да оцелее здравеопазването, други социални системи, а социалистите пак са се отдали на мечти за бъдещето, за далечното бъдеще.
Бих искал да подчертая, че всичко онова, което е написано в раздадения ви документ, не е мечта, може да се изпълни. Само при едно условие обаче - ако ни е дадена тази възможност, ако завоюваме доверието на мнозинството от избирателите.
Написаното може да се обобщи и по следния начин: до 2020 г. в България да живеят здрави, трудоспособни и високо образовани хора, защото политиката на БСП през този период ще пренесе всички държавни ресурси и привлечени инвестиции за постигането на тази голяма цел. Идеята е да се даде шанс на хората да се измъкнат от бедността, да се впишат в българската и общоевропейската среда и това да даде тласък за по-нататъшното развитие на страната и обществото.
Няма да предадем и изоставим нито един, който не може да си помогне сам - било пенсионер, било безработен, било гражданин в неравностойно положение - болен, обезкуражен или човек с увреждания. На всеки трябва да бъде даде равен шанс да прояви своите способностите, а който не може по обективни причини да го направи, да му се помогне, да се погрижим за него.
Нека бедните да стават все по-малко. Нека да има и богати, но всичко това да започва с равния старт, с равен шанс и със спазване на европейските правила и законите в страната. Формулата е проста.
Обръщам се към всички, които споделят тази цел и искат България и българите да постигнат това - партии, синдикати, професионални и граждански организации - да защитим демократичната и социалната държава, да запазим България, дай дадем перспектива.
По традиция, уважаеми другарки и другари, ще завърша словото си с една притча като тема за размисъл за всеки един.
Някога отдавна живеел в древен град Майстор, заобиколен от своите ученици. Най-способният от тях се замислил веднъж:
-А има ли въпрос, на който нашият Майстор няма да може да отговори?
Той отишъл на зелената ливада, хванал най-красивата пеперуда и я скрил в своите длани. Пеперудата естествено шавала, движела се, гъделичкала дланите на ученика. С усмивка той отишъл при Майстора и го попитал:
- Кажете, каква пеперуда имам между дланите си -жива или мъртва?
И здраво държал пеперудата и бил готов във всеки един миг да я смачка заради своята истина.
Необръщайки дори глава, за да погледне своя ученик, Учителят отговорил:
-Всичко е в твоите ръце.
Всичко е в нашите ръце, другарки и другари!
Благодаря ви за вниманието.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла
admin
Site Admin


Регистриран на: 01 Jan 1970
Мнения: 52

МнениеПуснато на: Tue Oct 26, 2010 6:03 pm    Заглавие: Отговорете с цитат
Д Е К Л А Р А Ц И Я

НА ЧЕТИРИДЕСЕТ И СЕДМИЯ КОНГРЕС
НА БЪЛГАРСКАТА СОЦИАЛИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ
16 ОКТОМВРИ 2010 Г.


В ЗАЩИТА НА НАУКАТА, ОБРАЗОВАНИЕТО И КУЛТУРАТА



Българската социалистическа партия се обявява срещу провежданата от настоящото правителство политика на ликвидация на науката, образованието, културата. Срещу хаотичните законодателни промени. Срещу опита да бъде ликвидирана най-старата и с безспорен международен авторитет институция за научни изследвания - Българската академия на науките. Срещу дискредитацията на Софийския университет „Свети Климент Охридски”. Срещу посегателството върху автономията на държавните висши училища и публичните научни организации. Срещу финансовия диктат, обслужващ чужди интереси. Срещу липсата на виждане за развитието на България, което обрича страната ни на нищета и регрес. Срещу политиката на откъсване на България от Европейския съюз.
БСП ще продължи да бъде най-последователният опонент на тази антиевропейска и антинационална политика. Ще защитава обществения характер на образованието. Ще настоява в „Бюджет 2011” средствата за наука, образование и култура да бъдат съобразени с целите на стратегия „Европа 2020”. Ще защитава правото на всеки български гражданин за гарантиран равен старт в живота. Ще отстоява в Народното събрание, в Европейския парламент, в гражданското ни общество достойно заплащане и авторитет на учените, преподавателите, хората на изкуството и литературата.


ПОЛИТИЧЕСКА ДЕКЛАРАЦИЯ
на 47-ия конгрес на Българската социалистическа партия,
приета на 16 октомври 2010 г.

БЪЛГАРИЯ 2020 – ЕВРОПЕЙСКА СОЦИАЛНА ДЪРЖАВА!


Днес обществото, всеки от нас, българските граждани, сме изправени пред двойното предизвикателство да намерим верния изход от сегашната криза и едновременно с това – да си изработим виждането и стратегията за България до края на десетилетието. Виждане, основано както на Стратегията на Европейския съюз „Европа 2020”, така и на необходимостта от догонващ растеж за европейски стандарти и качество на живот у нас.

Днес ние, българските социалисти, заявяваме: през следващите десет години България трябва да приеме нова стратегия за развитие, нов път с една крайна цел – България 2020 – европейска социална държава! Разбира се, такава стратегия трябва да съдържа нужната приемственост с всичко, постигнато досега. Но за истинско европейско бъдеще на България е наложително още днес, сега, да очертаем и да се заемем да осъществяваме алтернативна политика, адекватна на европейските социални модели!

1. Сегашното управление

През юли 2009 година ГЕРБ получи внушително доверие от българския избирател с обещанието за ново начало, за управление, което да осигури европейско развитие на България. Високите очаквания на българските граждани бяха за нов морал в политиката, за доближаване на доходите и стандарта на живот до европейските равнища.

Днес, година и половина по-късно, реалностите са тъкмо обратните. Управляващите затънаха в лобистки мрежи и корупционни скандали, при това на най-отговорните равнища на управление в парламента и в изпълнителната власт. Замразените заплати и пенсии не за една година, а до края на управленския мандат, орязаните разходи за здравеопазване, за социални обезщетения и дейности нямат нищо общо с очакванията за европейско развитие.

Провалът на бюджетната политика на правителството – сривът на бюджетните приходи, задълбочаващият се дефицит, угрозата от нов скок на външния дълг – най-ярко демонстрират безсилието на управлението на ГЕРБ. В основата му е пълната липса на способност да се приложи смислена антикризисна политика – днес производството в страната продължава да спада, докато ръстът в практически всички страни от Евросъюза е възстановен.

За първи път от началото на демократичните промени у нас дефицитите на демокрация заплашват посоката на прехода. За първи път полицейският произвол подлага на съмнение основите на демокрацията. Нерегламентираната намеса в работата на независимите контролни органи се превърна в държавна политика. Незаконното въздействие върху работата на медиите се счита от управляващите за хитра политическа тактика.

2. Необходимата промяна

Продължаването на сегашното управление води до всичко друго, но не и до европейска перспектива за България на новото десетилетие. Пълната неспособност за налагащите се реформи лишава от всякаква реална стойност заявките на управляващите за перспективни програми за развитие, за национални цели в унисон с европейските.

Затова днес на страната е жизнено необходима нова насока на догонващо развитие, подчинена на следните национални приоритети:
- високо доверие на гражданите в парламент, правителство и съдебна власт въз основа на избори, освободени от „контролирания вот”, на ясна отговорност на избраните пред избралите ги и на публичност и прозрачност на властите;
- държава с грижата на добър стопанин в икономиката за висока заетост и растеж, за достойни доходи и условия на труд, за квалификация и развитие на работната сила, за стимулираща пазарна среда при ясни икономически приоритети и политики;
- социална държава с неотменими социални ангажименти за всеобщо образование, за всеобхватно здравеопазване и за социална сигурност за възрастните и рисковите социални групи;
- социална държава, предлагаща реални шансове за младите активно да участват в политическия живот, да намерят достойна работа и бъдеще тук, в своята страна.
На тази кауза – нова перспектива по посока на европейските ориентири и с ясни национални цели – подчиняваме нашето предложение за стратегия за развитието на България като европейска социална държава. Конституцията на Република България съдържа необходимите принципи и норми за градежа на страната като демократична, правова и социална държава – надеждна основа за разработката и реализацията на такава стратегия. Затова решително отхвърляме покушението срещу основния закон от безотговорни сили и кръгове, домогващи се всъщност до подмяна на управлението, основано на закона, с власт по заповед.

3. Нашата отговорност

Днешните проблеми на страната далеч не са резултат само
на сегашното управление на ГЕРБ. То допълнително ги задълбочава, то не дава перспектива за успешното им преодоляване. Но проблемите са резултат на опорочени реформи и користно управление на поредица от правителства и мнозинства, останали в рамките на досегашния десен модел на прехода.

През изминалите години БСП също участва в управлението, ние също носим своя дял от отговорността за сегашното състояние. Но днес всеки може да види, стига да иска, че при управленията с наше участие поставяхме ясен приоритет на политиката за повишаване на доходите и пенсиите, за насърчаване на растежа и заетостта чрез активна държавна намеса в икономика, за развитие на широка мрежа от социални дейности и грижи.

Същевременно обаче основната отговорност, която отчетохме на своя конгрес преди две години, е, че не успяхме да обосновем и отстоим пред обществото дългосрочната алтернатива на неолибералния модел на прехода – европейската социална алтернатива. В програмата, която приехме на своя конгрес преди две години, ние отчетохме тази горчива истина.

Ето защо днес виждаме основната си отговорност именно в това – да поемем публичния ангажимент да представим и потърсим подкрепа за цялостно виждане за реална социална алтернатива за България в хоризонта до годината 2020-а и за по-нататък. Съзнаваме, че за да бъдем чути и разбрани, е необходимо да променим много в собственото си поведение и работа, отново да намерим пътя до умовете и сърцата на мнозинството български граждани. Същевременно категорично отхвърляме опитите да ни бъде вменена вина едва ли не за всички пороци на живота днес, БСП да бъде дамгосана като носител на ретроградното, на вредното за страната!

Нашите програмни цели и намерения сме декларирали високо и публично. В своята Програма „За България – свободни граждани; справедлива държава; солидарно общество” си поставихме именно такава задача – да работим за градежа на България като държава и общество с ясно европейско бъдеще. Вярваме, че това е желанието на преобладаващото мнозинство български граждани днес; стремежът ни е на това настоятелно, но неосъществено досега очакване, да предложим убедителен и насърчаващ отговор.

Съзнаваме също, че сами не можем. В съвременния свят на дълбоки промени успешните стратегии се градят на работещи баланси на интереси - социални, икономически, национални. Затова ще търсим широко съгласие за основните подходи и политики в полза на предлаганата от нас алтернатива – както с политически партньори и други формации, така и със синдикатите, с другите структури на гражданското общество.

*
Българските граждани днес имат и правото, и потребността да получат от политическите партии сериозни отговори и за пътищата за преодоляване на кризата, и за перспективите за страната през новото десетилетие. Но като граждани носим и гражданския дълг да бъдем активни участници в градежа на една по-добра България. Затова нека и като политици, и като граждани бъдем на нивото на отговорностите ни за добруването на нацията, за бъдещето на България като достоен член на европейското семейство!

БСП разглежда своите програмни документи като основа за разработката на конкретни политики. Това е силата на една истинска програмна партия. Ние сме решени да докажем тази сила в реалностите на съвременна България.


Р Е Ш Е Н И Е

НА ЧЕТИРИДЕСЕТ И СЕДМИЯ КОНГРЕС
НА БЪЛГАРСКАТА СОЦИАЛИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ
16 ОКТОМВРИ 2010 Г.

ПОЛИТИЧЕСКИ ЦЕЛИ И ЗАДАЧИ НА БСП
ЗА УЧАСТИЕ В „ИЗБОРИ 2011”

През 2011 г. в България предстои да се проведат два избора, които в непосредствена перспектива ще играят важна роля за бъдещото развитие на страната и за живота на всеки български гражданин – за органи на местно самоуправление и за президент. Те са много различни по своя характер, по начина на мобилизация на избирателите и по организацията на предизборната кампания. От гледна точка на политическите цели и на стратегията на БСП, обаче, те са взаимно свързани.
Участието на БСП в изборите за президент става след два успешни мандата на президентската институция, превърната в изразител на демократичната българска държава, защитник на демократичния политически процес и фактор за превръщането на България в сериозен и равностоен участник във външната политика на Европейския съюз. Постигнатото задължава и поставя високата цел за успешно участие с достоен кандидат, който да обедини демократичния вот на българите. Трябва да се отчете фактът, че цялата предизборна борба ще премине преди всичко под знака на президентските избори.
Във времето до изборите на БСП й предстои да преодолява още много препятствия и рискове, да извърви докрай пътя на консолидация на партията, да изпълни ролята си на важен фактор за мобилизацията на нови избиратели, в името на общодемократични и социално значими цели.
Изборите през 2011г. са ключов етап от обновлението на БСП и са важен политически момент в отстояване на демократичните принципи в обществения живот на България.

Отчитайки важността на участието на Българската социалистическа партия в изборите за местни органи на самоуправление и за президент и вицепрезидент на Република България през 2011 г., конгресът

РЕШИ:

1. Нашите политически цели в „Избори 2011 г.” са да спечелим доверието на българските избиратели и да докажем, че управлението на ГЕРБ има алтернатива.
Политиката на БСП е насочена към:
• Превръщане на „Избори 2011г.” в своеобразен референдум за промяна в управлението на страната;
• Спиране на похода на ГЕРБ към монополизация на властта и отпор на авторитарните тенденции в управлението и защита на постиженията на политическата демокрация;
• Отстояване завоюваните позиции в президентската институция при запазване на независимостта, авторитета и демократичността й;
• Издигане ролята на местното самоуправление в България и укрепване авторитета на БСП в местните органи на власт.
Ние ще работим за:
• Спечелване на изборите за президент и вицепрезидент на Република България;
• Запазване на позициите на БСП в местните органи на власт и създаване на условия за разширяване на влиянието й.
• Пълна мобилизация на партията за участие в подготовката на предстоящите избори;
• Разгръщане на диалога на всички нива в партията;
• Връщане на политическото доверие в БСП на ляво настроените избиратели, особено на младите хора и на хората в активна възраст;
• Формиране на стратегически партньорства на широка и принципна основа с други леви и центристки политически сили, с граждански и синдикални структури;
• Отстояване на активна социална общинска политика, в интерес на всички граждани и участие на гражданите при нейното формиране и реализация;

2. Определя основните политически действия за подготовката на „Избори 2011”.
- до ноември 2010 г. НС на БСП да утвърди статут, структура и персонален (в т.ч. експертен) състав на Националния предизборен център на БСП за „Избори 2011”;



- до декември 2010 г. областните и общинските съвети на БСП да утвърдят статут, структура и персонален (в т.ч. експертен) състав на предизборните щабове на БСП за „Избори 2011”;
- до януари 2011 г. да приключи работата на общинските партийни съвети и ОПО по прегледа на политиката на БСП в местната власт и местното самоуправление. Да се приемат оценки за местната политическа обстановка, тенденциите в развитието на обществено-политическата ситуация и възможните варианти за участие на партията в предстоящите избори. Да се разработят конкретни политики на БСП в съответната община (кметство), които да гарантират постигане на максимален резултат;
- до март 2011 г. НС на БСП да утвърди на национално равнище коалиционна формула за участие на БСП в „Избори 2011”. На тази основа, в съответствие с уставните им права и задължения и изискванията на закона, общинските партийни съвети (при необходимост) да формират местни коалиции за участие в изборите;
- от януари до юни 2011 г., в съответствие с утвърдените от Националния съвет на БСП политически изисквания и организационни механизми, общинските съвети на БСП да организират:
• Оценяване на работата на действащите кметове и общински съветници за мандата 2007-2011г.;
• Издигане, обсъждане и утвърждаване на кандидатите на БСП (БСП в коалиция) за кметове и общински съветници за мандата 2011-2015г.;

- до юли 2011 г. НС на БСП да утвърди кандидатите на БСП (БСП в коалиция) за кметове на общини;
- до юни 2011 г. НС на БСП да утвърди кандидатите на БСП за президент и вицепрезидент на Република България, както и предизборната платформа за участието на БСП в президентските избори през 2011г.;
- до юни 2011 г. НС на БСП да утвърди програма на същинската предизборната кампания (юли-октомври 2011г.) и задачите на Националния предизборен център за нейното изпълнение, за оказване на организационно-политическа и методическа помощ на областните и общинските предизборни щабове и за привеждането им в състояние на активна предизборна дейност.


3. Да бъдат запознати всички ръководни органи, партийни кадри и активисти, основните партийни организации, партийните членове и симпатизанти с решенията на конгреса, основните оценки, изводи и формулираните задачи за „Избори 2011” .
4. Въз основа на решенията на конгреса за участието на БСП в „Избори 2011” общинските съвети на БСП да обсъдят и приемат свои конкретни програми - цели, задачи и политически действия, за подготовката и участието в предстоящите избори.
5. Възлага на НС на БСП , при необходимост, след приемане от 41-вото Народно събрание на промените в изборното законодателство, да предложи актуализация на сроковете, процедурите и основните политически действия на партийните структури.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла

 
Идете на:  
Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

All times are EET (Източна Европа)

alexis2 theme created by: Andrew Charron and Web Hosting Bluebook
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Translation by: Boby Dimitrov